Consector Förklarar
Beteendeekonomi med Niklas Laninge

Beteendeekonomi med Niklas Laninge

Köper du ofta tre par strumpor till priset av två, trots att du bara behöver ett? Då är du inte ensam. Förklaringen ligger i att vi människor ogillar förluster mer än vi gillar att vinna. Men det går att kringgå frestelserna och spara pengar, förklarar psykologen Niklas Laninge.

– Bara tanken på att gå miste om rabatter gör att vi ofta köper saker som vi inte behöver, säger Niklas Laninge.

Niklas är utbildad psykolog och har flera års erfarenhet som föreläsare inom kreativitet och beteendeekonomi. I höst är han aktuell med boken ”Beteendedesign: psykologin som förändrar tankar, känslor och handlingar”.

– Beteendeekonomi är psykologin om hur vi fattar beslut och hur vi agerar när vi köper vissa saker men inte andra. Det är ett fält som kartlägger varför vi väljer att göra som vi gör, säger han.

Niklas förklarar att våra beslut oftast bottnar i en rad olika tankefel och att vetskapen om dessa tankefel används flitigt av marknadsförare för att knuffa oss konsumenter i den riktning de vill. Men om du som konsument känner till de klassiska tankefelen, och hur dessa utnyttjas för att påverka ditt handlade, går det att undgå fällorna och spara pengar.

Ett av de vanliga tankefelen vi gör som konsumenter går under benämningen ”förankring” och grundar sig i att vi hela tiden försöker leta efter referenspunkter för att rättfärdiga våra beslut.

– Säg att du får höra att en tröja har kostat 2000 kronor men att den nu är nedsatt till halva priset. Då förankras upplevelsen av tröjan gentemot det gamla priset, vilket i sin tur ger dig ett rationellt skäl till att köpa tröjan, även om den fortfarande är dyr.

En annan fälla som är lätt att trilla ner i är alla komplementköp. Niklas ger ett exempel.

– Låt säga att du ska köpa en ny Kånken-ryggsäck till ditt barn som kostar 700 kronor och så ligger det massa strumpor vid kassan med ett erbjudande om att ta tre par för 100 kronor. Förmodligen kommer du att tänka: vad är hundra kronor till? Den här typen av fällor finns överallt.

Ett fundamentalt tankefel grundar sig i att vi människor ogillar förluster mer än vi gillar att vinna. Effekten av detta blir att vi drar oss för att göra saker där det finns minsta risk för förlust.

– Ett klassiskt exempel på detta är att vi är mer benägna att sälja aktier som har gått med vinst än de som har gått med förlust. Vi tänker att en vacker dag kommer vi att komma tillbaka till plus minus noll. Men om vi tittar på vad som är strategiskt smartast borde vi ju sälja de aktier som har gått med förlust och behålla vinnarna, eller hur?

På en mer vardaglig basis kan denna ovilja att förlora visas sig på flera tänkbara sätt.

– Det kan till exempel vara så att vi behåller ett jobb som vi inte trivs med av den enkla anledningen att rädslan inför vad som ska hända om vi säger upp oss är starkare än den hägrande vinsten. Därför står många människor hellre kvar på status quo.

Ytterligare exempel på en tankefälla som bottnar i denna ovilja att förlora är att vi gärna utnyttjar rabattkuponger och tillfälliga erbjudanden.

– I helgen får du rabatt på 25 procent, missa inte chansen! Den här typen av marknadsföring triggar oss. Bara tanken på att gå miste om en rabatt gör att vi köper någonting som vi kanske inte ens behöver.

Slutligen berättar Niklas om en annan vanlig tankefälla som alla bör vara vaksamma på och som bottnar i vår förkärlek till att hitta information som stödjer det vi vill ha.

– Låt säga att du är sugen på att köpa en resa till Mallorca. Då kommer du med stor sannolikhet att hitta massa bevis på att Mallorca är helt fantastiskt och att du bara måste åka dit!

Niklas förklarar att den här tankefällan har många gemensamma nämnare med så kallade fejknyheter eller ”alternativa nyheter”.

– Alternativa nyheter vänder sig till de personer som redan är lite övertygade om en viss sak och som av den anledningen glömmer bort att vara källkritiska. Det här kan vara farligt. Det man alltid borde göra är att söka information som talar för att man har fel. Samma princip går att använda sig av som konsument. Innan du fattar ett beslut, ställ dig själv frågor som talar emot din vilja, till exempel: behöver jag verkligen det här?

Ansök

    Ditt Önskade lånebelopp Fyll i önskat lånebelopp
    Dra i reglaget
    Återbetalningstid Fyll i antal år/lånetid för ditt lån
    Ungefärlig månadskostnad
    Kr/mån*

    Den lägsta räntan som erbjuds av Consectors samarbetspartners är 1,15 % för bolån och 2,95 % på privatlån.

    1,15 % motsvarar en effektiv ränta på 1,16 %. Effektiv ränta är den totala kostnaden för lånet, inklusive avgifter. Hos Consector betalar du ingen uppläggningsavgift för bolånet och betalar du med autogiro tillkommer inte heller några andra extra kostnader. Räntan du/ni erhåller är rörlig och sätts individuellt utifrån dina förutsättningar och din privatekonomiska situation, nominell ränta från 2,95 % - 18,95 %. Consector samarbetsbanker erbjuder återbetalningstid från 1 till 15 år, uppläggningsavgift från 0 kr till 495 kr och aviavgift 0 kr till 40 kr. Högsta effektiva ränta vid lån på 10 000 kr med ett års återbetalningstid är 35,68%. Annuitetslån på 100 000 kr med start-/aviavgift 0 kr, återbetalningstid 5 år, rörlig ränta 4,85 %, effektiv ränta 4,96 % ger månadsbetalningar om 1881 kr och totalt betalningsbelopp 112 860 kr.

    Bolån Consector
    Ansök om bolån

    Låna till din nya bostad eller omförhandla dina befintliga bolån. Consector hjälper dig att hitta bästa möjliga villkor och lägre kostnader.

    Gå vidare
    Kreditkort Consector
    Finn det perfekta kreditkortet!

    Det finns väldigt många olika kreditkort och ofta kan det vara svårt att veta vilket man ska välja. Consector hjälper dig att hitta det bästa kreditkortet för just dina behov.

    Ansök om kreditkort