Consector Förklarar
Ekonomiguide Del 2 –  Sätt upp ekonomiska mål

Ekonomiguide Del 2 – Sätt upp ekonomiska mål

Det här är del två i vår guide till din nya ekonomiska livsstil.
Introduktionen kan du läsa här, för att förstå tanken bakom guiden och för bästa förutsättningar att bli ditt allra bästa ekonomiska jag.

I del ett förklarade vi grunderna i beteendeekonomi, och nu är det dags för andra delen i vår guide. För att verkligen komma igång och skapa den motivation som krävs för att framkalla en verklig förändring ska vi börja med det roligaste och viktigaste – nämligen att sätta upp mål!

I boken Beteendedesign finns det ett väldigt viktigt kapitel som berör just den här frågan, och som förklarar varför vi så sällan lyckas uppnå våra mål, i synnerhet nyårslöften.

Läs följande påståenden och fundera på om du känner igen dig:

”Jag ska sluta röka”, ”jag ska sluta äta så onyttigt”, “Jag ska sluta stressa” och ”Jag ska sluta småhandla hela tiden.”

Känns formuleringarna bekanta? De allra flesta av oss har nog uttalat något snarlikt, inte helt otänkbart ackompanjerat av fyrverkerier och bubbel.

Därför känns det ganska nedslående att läsa statistik om att så många som 60 procent av alla nyårslöften bryts redan efter ett halvår. Men som tur är finns det en förklaring – och en lösning!

I boken Beteendedesign beskrivs den psykologiska termen för den här typen av mål/ nyårslöften som beskrivs ovan: de kallas för undvikandemål. Alltså mål som handlar om att inte göra saker, snarare än att faktiskt göra saker.

Mål som utgår från att undvika saker kan rentav ha en negativ effekt på oss. Dels för att de ofta är svåra att uppnå, men också för att de får oss att känna oss misslyckande om vi inte uppnår dem. Att gå omkring och tänka ”inte” och ”förbjudet” kan i sig skapa en negativ spiral och leda till att vi inte tänker på annat än just det förbjudna.

Vad är lösningen då? Ja, inte helt oväntat handlar det om att sätta upp mål som är aktiva snarare än passiva. Inom psykologin talar man då om närmandemål – mål som du faktiskt aktivt kan jobba mot.

Vi ger dig några exempel:

”Jag ska äta grönsaker tre dagar i veckan”, ”Jag ska ta med mig lunchlåda två dagar i veckan” eller ”jag ska ta tunnelbanan istället för att åka taxi”.

Aktiva mål är betydligt lättare att jobba mot, och därmed att uppnå. I boken Beteendedesign refererar författarna till en annan bra bok, Dansa på deadline, skriven av psykologen Alexander Rozental och journalisten Lina Wennersten, som har angivit en väldigt bra minnesregel för den här typen av mål:

”Sätt inte upp mål som en död person klarar av bättre än en levande!”

Det låter ganska rimligt, eller hur? Använd gärna den här regeln när du sätter upp dina mål.

Anledningen till att vi börjar med målen så pass tidigt i den här guiden är för att du behöver en ordentlig drivkraft! Både kortsiktiga- och långsiktiga mål är nödvändiga. Annars kommer du att få problem med motivationen. Sätt ett lagom högt mål som faktiskt är realistiskt att uppnå på kort sikt, och ett högre och mer övergripande mål som du vill uppnå på längre sikt. Kom ihåg att det ska kännas nåbart, annars tappar du motivationen. Samtidigt ska det inte vara för lågt satta mål, även det gör att du tappar motivationen.

Tänk också på att dina mål faktiskt handlar om hur du vill leva ditt liv. Så börja i den änden: hur vill du att ditt liv ska se ut om en månad, ett år och om tio år? Målet med den här guiden är ju faktiskt att du ska skapa en helt ny ekonomisk livsstil – för livet.

Veckans hemuppgift: Sätt dig ner och reflektera över ditt liv. Vad har du för mycket av och vad har du för lite av? Vad vill du få ut av livet? Kanske handlar ditt mål om att få mer fritid, kanske handlar det om att köpa ett sommarhus eller att göra den där drömresan. Eller så vill du få råd att köpa en ny lägenhet, eller en ny kamera. Vissa har målet att bli skuldfria. Det finns inga rätt och fel – det handlar bara om vilket liv du vill leva, så fokusera på dig, dina förutsättningar och dina drömmar.

Bestäm en tidsram som du ska hålla dig till för att uppnå målet. Exempelvis: ”I slutet av året ska jag åka med familjen på en resa”, eller ”om tre år ska vi ha pengar till en kontantinsats på en lägenhet”.

Tips: Sätt upp målen på väggen så att du ser dem varje dag, då ökar chanserna att du kan stå emot frestelser som förstör för dig.

Lycka till så ses vi nästa vecka!

Del tre – Sätt ord på dina problem
Del fyra – Lär känna dina tankefel