Consector Förklarar
Ekonomiguide Del 4 – Lär känna dina tankefel

Ekonomiguide Del 4 – Lär känna dina tankefel

Det här är del fyra i vår guide till din nya ekonomiska livsstil. Introduktionen kan du läsa här, för att förstå tanken bakom guiden och för bästa förutsättningar att bli ditt allra bästa ekonomiska jag.

Del ett – Förstå grunderna i beteendeekonomi
Del två – Sätt mål
Del tre – Sätt ord på dina problem

Välkommen till den fjärde delen i guiden mot en ny ekonomisk livsstil. Den här veckan ska vi gå till botten med vad våra beteenden kan bero på. I boken Beteendedesign skriver författarna om en rad olika tankefel som vi människor ofta gör, som lätt leder till att vi fattar dåliga ekonomiska beslut. Anledningen till att vi begår de här tankefelen är att vår hjärna gärna tar genvägar i ett försök att spara tid och energi. Det är helt nödvändigt med tanke på hur många beslut vi måste fatta varje dag. Samtidigt kan det ställa till problem. Men
genom att vara medveten om de här tankefelen minskar risken att begå dem. Nedan har vi listat några av de vanligaste misstagen. Fundera över vilka du kan relatera till.

  1. Ambiguity effect: Det här tankefelet baseras på det faktum att vi vanligtvis fattar beslut baserat på hur mycket information vi har (eller inte har). Om vi ställs inför två alternativ väljer vi därför oftast det säkraste alternativet, även om det andra alternativet är mer gynnsamt. Ett vanligt exempel, som tas upp i boken, är att vi ofta väljer fast ränta på bolån även om den rörliga räntan historiskt sett har visat sig vara mer fördelaktig. Brist på kunskap gör ändå att vi tar det säkra före det osäkra.
  2. Anchoring. Det här tankefelet bygger på att vi ofta lägger stort fokus på den första informationen som presenteras för oss. Om det är en siffra, vilket det ofta är i reklam, blir det extra effektfullt, skriver författarna i boken Beteendedesign. Ett vanligt exempel är en prislapp/prisskylt där det rabatterade priset anges först och utgångspriset presenteras intill. Det här upplägget är som gjort för att få dig att vilja köpa!
  3. Confirmation bias. Det här är ett intressant tankefel som vi begår i alla möjliga sammanhang. Felet går ut på att vår hjärna föredrar att söka upp information som stödjer vår tes/uppfattning snarare än att söka information som talar emot den. Vi har helt enkelt svårt för att ta emot fakta som talar emot vår egen uppfattning. Det här tankefelet kan vara farligt när det kommer till källkritik och bestämda åsikter, men även i vårt köpbeteende. Om du till exempel funderar på att köpa en väldigt dyr jacka så kommer du garanterat att hitta väldigt många bra argument för varför du bara måste köpa den! Men det du istället borde göra är att hitta motargument. Vad talar emot jackan?
  4. Status quo bias. Det här är också ett tankefel som kan ställa till problem i många olika avseenden. Det bygger nämligen på att vi tenderar att se vår nuvarande situation som en baslinje och en trygg punkt. Att förflytta sig därifrån innebär alltså en risk. För tänk om det blir sämre? Den här osäkerheten tolkas av hjärnan som en förlust, och det vill vi ju inte! Därför stannar vi hellre kvar på status quo än att riskera en förändring som kan göra saker och ting sämre. Klassiska exempel på detta är att vi ofta stannar kvar på ett jobb vi egentligen inte trivs med, av rädsla för att få det ännu sämre, och att vi gärna återvänder till samma resmål år efter år – även om det kanske vore både roligare och billigare att testa något nytt.
  5. Loss aversion. Det här tankefelet grundar sig i att det är viktigare för oss människor att undvika en förlust jämfört med att få en vinst. I boken Beteendedesign skriver författarna att studier visar att en förlust av en summa pengar är dubbelt så smärtsam som den upplevda njutningen av att vinna samma summa pengar. Detta är också en förklaring till att vi är mer benägna att sälja aktier som har gått med vinst än de som har gått med förlust. Men om vi tittar på vad som är strategiskt smartast borde vi ju sälja de aktier som har gått med förlust och behålla vinnarna, eller hur?
  6. Paradox of choice. Ju större utbud, desto större frihet, eller? Nej, så är det faktiskt inte. Ett stort utbud skapar endast beslutsångest och tenderar att göra oss helt paralyserade. Detta i sin tur gör att vi spenderar oändligt med tid på att ta ett beslut, som kanske ändå inte blir så bra. Eller så väljer vi ingenting alls. Ett klassiskt exempel från boken är att väldigt få människor gör aktiva premiepensionsval – just för att alternativen är oändliga. Ett tips här kan vara att inte gå igenom alla alternativ, och därmed begränsa sökytan.

Veckans hemuppgift: Läs igenom tankefelen flera gånger så att de sätter sig i ditt medvetande. Gör sedan en lista över vilka som är de vanligaste tankefelen i din vardag och hur de påverkar ditt beslutsfattande. Kan du koppla samman detta med dina utgifter och inkomster som du listade förra veckan? Kan du se hur dessa tankefel hindrar dig från att nå dina mål – det liv du vill leva? Kommande vecka har du även som uppgift att ha dessa tankefel i minne varje gång ska göra ett köp, stort som smått! Nästa vecka ska du få utvärdera hur det påverkar ditt beslutsfattande!