Consector Förklarar
Gör sociala medier att vi spenderar mer pengar?

Gör sociala medier att vi spenderar mer pengar?

Som vi skrev i inlägget ”Mycket vill ha mer” så handlar vårt shoppingbeteende till stor del om social bekräftelse och att vi ofta jämför oss med andra. Vi ska gå in lite djupare på sociala medier för att försöka förstå sambandet mellan våra känslor och vårt beteende.

Vi bygger vår identitet på vad vi äger

Konsumtionssamhället som råder har gått så långt att hela vår identitet och sociala status bygger på vilka varumärken vi äger och de prylar vi har. Allra helst ska vi visa upp våra liv på sociala medier för att få bekräftelse också, det mår vi riktigt bra av. Utlandsresan, de lyxiga drinkarna, märkesplaggen och den nya bilen.

Sociala medier ökar helt enkelt behovet av ständig självbekräftelse, något som är ett av vår tids största bekymmer – framför allt för barn och unga som värderas starkt efter social status. Det har till och med gått så långt att många menar att hög konsumtion överstiger framgång i arbetet vad gäller just den sociala statusen. Verkar det utåt sett som att vi har mycket pengar och har råd att köpa mycket saker – då får vi helt enkelt mer bekräftelse.

Baksidan med sociala medier

Sociala medier synliggör konsumtion och förstärker den sociala jämförelsen. Vi matas ständigt med både bilder och annonser på prylar och upplevelser som alla andra har och gör. Vi börjar omedvetet jämföra oss med andra och påverkas betydligt mer än vad vi tror. Vi ser hur grannarna gjort om sin rabatt och börjar direkt fundera på vad vi kan göra åt vår egen, trots att vi aldrig tidigare ens brytt oss särskilt mycket om vår rabatt.

Marknadsförare är dessutom experter på att förstå våra behov och våra känslor. Genom att vistas på sociala medier ger vi företagen möjlighet att ta del av vår personliga information och vårt beteende, och därmed rikta annonseringen direkt åt vårt håll – personligt anpassat för att just vi ska fastna och för att skapa ett förhållande med oss.

Dessutom använder sig marknadsförare allt som oftast av influencers som skriver om produkterna och ger en helt annan trovärdighet än om varumärket själva skriver om sin produkt. Det man som konsument behöver förstå är att influencern själv inte betalat för produkten och att det handlar om ren marknadsföring. Trots det, så följer vi denna person av en anledning och har förtroende för hen, och habegäret är inte långt borta. Det bästa av allt? Produkten är bara är ett par knapptryck iväg – och dessutom, går den att köpa på faktura.

Svårt för många – men prylar gör oss inte lyckliga

Många lever med begränsad ekonomi och har svårt att klara av konsumtionstrycket som råder. Istället skapas ett missnöje och en känsla av avund, det är oundvikligt. För dig som lever med begränsad ekonomi, försök att istället fokusera och prioritera. Du kommer inte att må bättre för att du har mer prylar. Prylar gör oss inte lyckliga, upplevelser gör. Och en upplevelse kan lika väl handla om härliga kvällar på balkongen med dem vi älskar som en utlandsresa till Thailand.

Gör sociala medier att vi konsumerar mer? Ja, förmodligen. Men framför allt skapar det en samhällsklyfta mellan de som har möjlighet att köpa mycket, och dem som inte kan det.