Consector Förklarar
Mycket vill ha mer

Mycket vill ha mer

Dagens konsumtionssamhälle bygger på ständig otillfredsställelse och vi känner oss helt enkelt aldrig riktigt nöjda. Vad beror detta på och hur kan vi göra något åt det?

De svenska hushållens konsumtion ligger 10 procent över genomsnittet i EU, och Sverige ligger på tionde plats i Europa (Eurostat och SCB). Vi konsumerar mer och mer och har fler prylar än någon tidigare generation, men trots det så är vi inte lyckligare.

Varför är vi alltid missnöjda?

Den första förklaringen är att vi helt enkelt har mer pengar att röra oss med – vi har högre löner och bostadskostnaderna är låga just nu. Den andra förklaringen, och kanske lite mer svårbegripliga, är social anpassning och jämförelse. Vi människor vänjer oss väldigt snabbt vid en hög levnadsstandard och vår tillfredsställelse beror på hur vi värderar hur andra uppfattar att vi har det. Den sociala bekräftelsen handlar om att vara bäst och att känna att man är lite mer lyckad än andra. Uppnår vi inte den tillfredsställelsen och istället får känslan av att andra har det så mycket bättre, så mår vi heller inte riktigt bra.

Varför påverkas vi så mycket?

Detta fenomen är inte något nytt. Konsumtion och social status har varit förknippat i många år, problemet idag är att dessa känslor förstärks på grund av bland annat sociala medier. Vi blir ständigt överösta med bilder som visar vad alla andra gör, har och köper. Larssons har köpt en ny bil, Lisa och Patrik reser till Thailand varje år och Lindkvists hus är topprenoverat med alla möjliga designprylar. Till råga på det så finns mängder av skickliga marknadsförare som vet precis hur de ska rikta sitt budskap just till oss och få oss att känna precis som de vill – att vi verkligen behöver den produkten eller den upplevelsen för att vårt liv ska bli lite bättre.

Vad kan vi göra åt det?

Det första vi måste göra är att försöka inse hur vanställda våra föreställningar är och att de flesta tankar vi har är just det – tankar. Våra tankefel är vad som gör att vi beter oss som vi gör och försöker uppnå något som vi inte kan, och därmed känner vi oss inte helt lyckliga. ”Alla andra” har det inte bättre, men de prioriterar helt enkelt olika saker. Vissa personer satsar på resor, andra köper nya bilar medan vissa prioriterar lyxiga hotellvistelser och god mat framför det övriga. Tittar man lite närmre så ser man att familjen som reser utomlands varje år varken har sprillans nya bilar eller ett topprenoverat hus, på samma sätt som dem med det topprenoverade huset kanske inte har möjlighet att resa och äger kanske bara en bil.

Vad gör dig lycklig?

Istället för att stå där i mitten och känna dig otillräckligt, försök fokusera på vad som gör dig lycklig. Är en veckas utlandsresa verkligen mer värt än möjligheten att åka på en hotellvistelse och kunna gå ut och äta fint någon gång då och då? Är den där designmöbeln värd mer för dig än att åka till djurparken med barnen en heldag?

Prioritera och tänk rätt – vad är viktigt för dig? Köper du den där båten får du nog räkna med att skippa utlandssemestern ett par år framöver. Vägen till lyxfällan är inte så lång som man tror men det gäller att ha bra koll på din ekonomi och fokusera på vad som är viktigt för just dig!