Vad är en betalningsanmärkning?

Vad är en betalningsanmärkning?

Betalningsanmärkning är en notering om att du inte har betalat dina skulder i tid. Om du till exempel har en obetald skuld som lämnas över till ett inkassoföretag och slutligen till kronofogdemyndigheten så riskerar du att få en betalningsanmärkning. En betalningsanmärkning ligger ofta kvar i tre år och påverkar dina möjligheter att få ta bostadslån eller andra lån. Det är kreditupplysningsföretagen som utfärdar betalningsanmärkningar, men det är kronofogdens beslut som ligger till grund för utfärdandet.

Hur vet jag om jag har en betalningsanmärkning?

För att ta reda på om du själv har en betalningsanmärkning vänder du dig till ett kreditupplysningsföretag. Det är precis så mobiloperatörer, hyresvärdar och banker gör för att värdera risken med att låta dig teckna ett mobiltelefonabonnemang, hyreskontrakt eller lån.

Kreditupplysningsföretagen samlar in offentlig information från olika register, varav ett är Kronofogden. Det är alltså inte Kronofogden som utfärdar anmärkningarna, men ofta är det deras information och beslut som ligger till grund för att ett kreditupplysningsföretag utfärdar en betalningsanmärkning.

För att bedriva kreditupplysningsverksamhet i Sverige krävs tillstånd från Datainspektionen. En lista över samtliga kreditupplysningsföretag, både rikstäckande och övriga som har blivit beviljade tillstånd, finns på Datainspektionens hemsida. I de rikstäckande kreditupplysningsföretagens register finns samtliga svenskar som är över 15 år gamla bokförda, oavsett om de har en betalningsanmärkning eller inte.

Så undviker du betalningsanmärkningar

En betalningsanmärkning kan orsaka stora besvär. Till exempel om du har planer på att köpa eller hyra en bostad, teckna ett telefonabonnemang eller ansöka om ett kreditkort. Betalningsanmärkningar på privatpersoner hänger kvar i tre år, vilket kan vara en lång tid att vänta. Därför är det viktigt att göra allt du kan för att inte riskera att få en betalningsanmärkning.

Betala i tid. Se till att ha kontroll över dina inkommande fakturor och betalningskrav, det är när du missar att betala i tid som du riskerar att få en betalningsanmärkning. Var extra noggrann om du ska resa bort en längre tid eller till exempel flyttar och glömmer att adressändra.

Visa god vilja. Om du av olika skäl inte kan betala fakturan, inkassokravet eller skulden för stunden är ditt bästa val att ta kontakt med företaget eller organisationen du är skyldig att betala. I många fall kan de bevilja en avbetalningsplan över en längre tid för att du ska kunna göra rätt för dig.

Överklaga. Anser du att det betalningskrav som riktats mot dig är felaktigt ska du självklart överklaga. Var också noggrann med att spara alla dokument och handlingar som beskriver villkoren när du ingår ett avtal, tecknar ett lån eller liknande. Utan dem kan det vara svårt att minnas exakt vad som gäller.