Vad är Konsumenternas bank- och finansbyrå?

Vad är Konsumenternas bank- och finansbyrå?


Konsumenternas bank- och finansbyrå finns till för att ge dig som konsument en opartisk vägledning i frågor som rör finansiella frågor. Allt från fondbolag till banker eller andra finansiella institut. All rådgivning sker under sekretess och är helt kostnadsfria. De som tillsammans står bakom Konsumenternas bank- och finansbyrå är Finansinspektionen, Konsumentverket, Svenska Fondhandlareföreningen, Fondbolagens förening och Svenska Bankföreningen.


Varför bildades Konsumenternas bank- och finansbyrå?


Konsumenternas bank- och finansbyrå är en stiftelse som startades 1994. Anledningen var att man ville driva en självständig rådgivningsbyrå för att kunna ge information och vägledning till konsumenter i frågor som gäller banker och andra kreditinstitut, samt fond- och värdepappersbolag. Ett ytterligare motiv till varför Konsumenternas bank- och finansbyrå startades var för att fånga upp konsumentproblem inom de finansiella områdena och sedan redovisa dessa till företag, myndigheter och branschorganisationer. Helt enkelt en typ av medlare eller mellanhand för att göra det lättare för konsumenter att välja rätt i finansiella frågor. Verksamheten finansieras med hjälp av den svenska finansbranschen.


När kan man ta hjälp av Konsumenternas bank- och finansbyrå?


Exempel på tillfällen där man kan vända sig till stiftelsen för råd är om man lämnat klagomål i ett ärende hos ett finansiellt bolag och fått ett svar som man inte tycker räcker till, och de ger även råd om vilka regler och lagar som faktiskt gäller innan man klagar. Även om man vill kontrollera att den information man fått från ett finansiellt företag stämmer, samt vid behov av information om finansiella tjänster, exempelvis ränteläge. Konsumenternas bank- och finansbyrå hjälper även till vid fall av bedrägeri, falska utländska checkar, nätfiske, spoofing, nigeriabrev med mera.


Man kan kontakta Konsumenternas bank- och finansbyrå via telefon, mejl och brev. På deras hemsida hittar man beskrivningar av vilka fall de kan ta sig an, samt en bra FAQ-sektion där de mest förekommande frågorna är besvarade. Där kan man läsa om vanliga problem och kanske bli hjälpt utan att behöva höra av sig. På hemsidan hittar man också olika typer av kalkyler – till exempel lånekalkyler och bolånekalkyler. Då kan man som konsument på ett smidigt sätt själv räkna ut på ett ungefär vad som gäller för just en själv. Det finns även hjälp för att räkna ut hur mycket mer bolånet kommer kosta om räntan höjs.


Vilka är de vanligaste frågorna hos Konsumenternas bank- och finansbyrå?


Till Konsumenternas bank- och finansbyrå kommer mängder av frågor gällande finansiell rådgivning. Några av de mest vanliga frågorna är:


  • Vilket sparkonto ska jag välja?
  • Frågor om lån
  • Problem att få bankkonto
  • Obehöriga uttal på sitt kontokort


Ibland är det svårt att själv veta var man ska placera sina pengar, vilken typ av bilförsäkring som är bäst eller vilket kontokort som man ska välja att använda? Det är då man ska ta hjälp av Konsumenternas bank- och finansbyrå. De ger dig opartisk vägledning i frågor om finansiella tjänster.