Vad är Självdeklaration?

Vad är Självdeklaration?


Självdeklaration är de uppgifter som årligen ska lämnas till Skattemyndigheten av skattskyldiga fysiska eller juridiska personer, för att fastställa hur mycket skatt den skattskyldige ska betala. Självdeklarationen, eller inkomstdeklarationen, som den också heter, ska lämnas till Skatteverket senast den första helgfria vardagen i maj, och den dagen ska också eventuell skatt vara inbetald på skattekontot.


Har du fått en deklarationsblankett hemskickad till dig ska du deklarera. I vissa fall ska du deklarera även om du inte har fått någon blankett:


  • Om du varit bosatt i Sverige under hela det skattepliktiga året, och haft inkomst av tjänst eller näringsverksamhet på minst 18 739 kronor.
  • Om du har varit bosatt i Sverige en period av det skattepliktiga året, och har haft en skattepliktig inkomst på minst 100 kronor.
  • Om du har haft en kapitalinkomst på minst 200 kronor.
  • Om du har fått vinst eller utdelning på aktier, eller andra ersättningar eller förmåner.
  • Om du har haft inkomst av passiv näringsverksamhet på minst 100 kronor.
  • Om du ägde en fastighet, eller en del av en fastighet den första januari det skattepliktiga året.
  • Om du har skyldighet att deklarera.


Skatteverket skickar ett förslag på deklarationen till dig som du kontrollerar och godkänner med eventuella kompletteringar. Dessa uppgifter skickar banker, försäkringsbolag och arbetsgivare direkt till Skattemyndigheten. Det finns flera olika möjligheter att godkänna deklarationen;


Appen Skatteverket


Här godkänner du din deklaration med Mobilt Bank ID. Har du inte Mobilt Bank ID följer det med säkerhetskoder i självdeklarationen som du kan använda för att godkänna uppgifterna. Ladda ner appen i din mobil och följ instruktionerna.


Sms


Du kan skicka ett sms med ditt personnummer och din kod för underskrift till Skatteverket. Då får du ett sms tillbaka som är din bekräftelse på att du har godkänt deklarationen.


Telefon


Du kan ringa till Skatteverket och följa de inspelade instruktioner som läses upp i telefonen. Då får du ett meddelande att deklarationen är klar, och det meddelandet sparas som en bekräftelse på att du har godkänt deklarationen.


Skatteverket på internet


På Skatteverkets hemsida kan du logga in i E-tjänsten med säkerhetskoderna eller ditt Mobila Bank ID, och få en kvittens på att deklarationen är godkänd. Här kan du också enkelt se deklarationerna från föregående år.


När du har godkänt din deklaration går Skatteverket igenom uppgifterna och räknar ut din slutliga skatt. Om det behövs kompletterande uppgifter kontaktar de dig. I samband med ditt slutskattebesked får du pengar tillbaks om du ska ha det, och ändrar Skatteverket något i din deklaration får du även besked om detta. Ju tidigare man godkänner sin deklaration, desto snabbare kan man få sina skattepengar tillbaka.


Skulle du lämna in din deklaration försent kan det krävas att du betalar en förseningsavgift på 1250 kronor. Om det dröjer fem månader eller längre riskerar du att bli skyldig att betala ytterligare 1250 kronor. Lämnas inte deklarationen in överhuvudtaget kan du bli skönsbeskattad, detta innebär att Skatteverket gör en uppskattning hur stor din inkomst varit och även din skatt. Du kan då få betala ett så kallat skattetillägg.