Consector växer kraftigt på bolån och spränger tvåmiljardersvallen i utbetalda privatlån

Consector var först ut i Sverige med att förmedla bolån, blancolån och kreditkort på en och samma plattform, visar positivt resultat och kassaflöde under Q2 och växer nu rejält för att kunna hantera en stor tillströmning av låntagare.

Sedan starten 2014 har fintechbolaget Consector etablerat sig som den nya tidens låneförmedlare, både digitalt via appen Lånekoll och genom personlig service till kunder som vill jämföra lånevillkor med hjälp av en opartisk aktör.

När årsredovingen för 2017 nu offentliggörs står det klart att bolaget, efter ett år av investeringar, har hjälpt över 50 000 kunder, ökat kraftigt inom bolån och förmedlat nära 2 miljarder kronor i blancolån till sina samarbetsbanker. Appen Lånekoll har över 10 000 användare. Antalet bolånekunder ökar kontinuerligt och nu behöver Consector utvidga organisationen för att kunna hantera det ökade tillflödet. 2017 års tillväxt och satsningar har skapat förutsättningar för ett positivt resultat under 2018.

VD Pontus Holgersson kommenterar:
”Det är tydligt att marknaden nu fullt ut tagit till sig nya sätt att upphandla lån och krediter. Vårt fullsortimentstänk fungerar väldigt bra, alla lånevertikaler håller hög omsättning. Onlineanskaffning av kunder står nu för närmare 50 procent av vår affär. Vi har i dagsläget bolåneförfrågningar på cirka tre miljarder kronor i månaden, en siffra som dessutom växer, vilket också gör att vi från och med nu går med vinst. Utöver kundtillströmning så ser vi överlag en trend inom bolån där nya lånealternativ gör att bankerna öppnar sig för nya samarbeten, vilket gör att vår affär växer ytterligare. Vi behöver nu anställa fler för att kunna hantera en kraftigt ökad efterfrågan.”
Consectors ambition är att bli den ledande fullsortimentbutiken för lån och krediter i Norden.
”Allt fler inser värdet av att upphandla bolån via låneförmedlare. Vi ser nu till att forma oss för att ta en ordentlig del av marknaden”, avslutar Pontus Holgersson.

Pontus Holgersson, VD

pontus.holgersson@consector.se